neděle 30. listopadu 2014

65. den - Piedrafita: 142 kilometrů do Santiaga


Dnes mám v plánu dojít do Samosu. Je to sice zacházka, ale stojí určitě za to.
Samos sám o sobě by tak zajímavý nebyl, malá typická vesnička, kterých se po cestě nachází stovky, bez přehánění. Jenže co dělá tohle místo zajímavým je klášter, nejstarší místo poskytující přístřešek pro poutníky snažící se dostat do Santiaga. To si prostě nemohu nechat ujít. A jako bonus, každý den v sedm hodin se zde koná bohoslužba, která je zcela zpívaná. Tím mám na mysli že se mniši sejdou v kostele, který je propojen s klášterem, a společně pějí slovo Boží. Vzhůru tam (a to slovo vzhůru myslím doslova, protože snad každá víska se zde nachází směrem vzhůru).
Bohoslužba byla lepší než jsem čekal. Tedy, až do té doby než se všichni účastníci sešli u piva, pardon, u sklenky vína (jsme v Galicii, tady se pije jedině víno) a začali kritizovat.
„Viděl jsi ty orly zdobící stěny?“ ptá se mne křesťansky založená sexy Španělka (jednu španělku mám doma, moc na ní hrát neumím. Ani slovní hříčky s touhle mi moc nevycházely).
„No jasně, symbol majestátnosti,“ odpovídám.
„Ne, symbol diktátora Franca, znáš ho, ne?“
„To jméno mi něco říká, to je ten týpek o němž se zmiňuje Remarque v Komu zvoní hrana, mám pravdu?“
„Přesně. Protože klášter byl totálně zničen, nechal ho Franco na své náklady zcela zrenovovat. A nešetřil penězi. To ostatně můžeš vidět na výzdobě, která je nic neříkající, prostě jen drahá. Aby ukázal že to byl právě on kdo dal tohle místo do pořádku, dává lidem vše připomenout právě těmito ptáky. Franco a křesťani, spojenci se stejným nepřítelem. Stinná stránka naší historie. Nikam nechoď, budu pokračovat. Ta socha muže s mečem, jenž svou nohu opírá o useknutou hlavu, patří svatému Jakubovi. Tomu Jakubovi, k němuž se na této cestě plahočíme. Vyobrazen jako poutník trestající nevěrce svou nezdolnou zbraní. Tak za prvé, svatý Jakub nebyl poutník. Jasně, vydal se do Španělska, a jasně, neměl žádné auto a letadla v té době také nebyla, takže musel pěšky, ale přišel jako věrozvěst, hlásat víru a obracet lidi v křesťanství. Byl to velmi mírumilovný chlapík, který nikdy nikoho nezabil, ale v době kdy renovovali interiér se zrovna jako znak hrdinství považovalo kosit Araby, proto ho tak zvěčnili.“
„Počkej, já nevím jestli chci abys dál povídala,“ snažím se tu vzdělanou slečnu zastavit, ale ta se jen tak nenechá.
„Já chodím do kostela každý týden. Bylo sice pěkné že těch pár veršů z Bible odzpívali, a souhlasím s tebou že kněz by mohl klidně do Superstar, ale po pravdě řečeno, byla to ta nejhorší mše které jsem se kdy zúčastnila. To právě přes tyto lidi bychom měli mluvit s Bohem, tady nebyla jediná odezva. Bez duše, jako celé toto místo.“

V ten moment se raději odebírám do postele. Nechci si nechat zkazit svůj zážitek ještě víc. Jako obvykle, to nejhorší má ještě přijít. Líný vytahovat svůj spacák, beru si deku co mi hospitaliero (= muž starající se o poutníky) nabízí. Opravdu jsem netušil, že tak malý kousek látky může obsahovat tak velké množství blech...






Žádné komentáře:

Okomentovat