pátek 14. listopadu 2014

55. den - Sahagún: 356 kilometrů do Santiaga


V Sahagúnu by měla má pouť poutníka skončit a já bych se měl přeorientovat na turistu. Zde totiž začíná ta pravá komerce. POUTNICKÉ MENU – JEN 10 €; NEJLEVNĚJŠÍ POUTNICKÉ MUŠLE V OKOLÍ; POUTNICKÁ UBYTOVNA – WIFI A MASÁŽ V CENĚ. Podobná hesla zdobí velké billboardy. Tady už to nebude fungovat tak, že za mnou někdo přijde a nabídne mi něco k snědku.
Když jsem kousek za Madridem začínal své Camino (= cestu) do Santiaga, přivítal mne poutník vracející se z tohoto města zpět do své rodné Malagy. Hned na první pohled bylo jasné, že tenhle týpek bere svou pouť vážně. Při pohledu na něj by jeden ani neřekl neoholen, spíš totálně zarostlý. Boty v horším stavu než ty mé. Kolem nohy mu pobíhal pes, pouliční směska, a po boku osel táhl jeho bagáž. Jako z kýčovitého obrázku.
„Jako správný poutník musíš cestovat úplně bez peněz, lidé tě pohostí,“ vysvětloval mi, „ty jsi pro ně totiž také důležitý. Ne každý si může dovolit tuto svatou cestu absolvovat, proto my nosíme do Santiaga jejich modlitby.“
Dost se mi líbila ta filozofie a tak posledních patnáct euro co zbylo v peněžence šlo na místní kostel a já začal své Camino s nulou v kapse. A až do Sahagúnu nebyl žádný problém. Ani jednou jsem se nemusel nikoho ptát na jídlo, na ubytování, lidé za mnou sami vybíhali a nabízeli mi.
Ráno se tedy vydávám zdolat dalších pár kilometrů. Už nejdu sám. Kráčím v davu. A to je mimo sezónu, nechtěl bych vidět, jak to tu vypadá v létě. To už musí člověk jít přímo zástupem. Je mi teskno že se budu připojovat k nim. Turistický ruch mě nějakou dobu živil, ale osobně se cítím moc mlád na to stát se klasickým turistou. A zde všichni jak na školním výletě ráno vstanou, tady se nasnídají, naobědvají, dají si kafe a kolem páté hledají hostel na přespání. Já budu jeden z nich.
Velké množství lidí má ale jednu výhodu. Je to totiž nepřeberná hromada příběhů, které se celý den sdílí. Dozvídám se o poutnících, kteří si přišli něco připomenout, i o těch, kteří přišli zapomenout. Někdo se snaží zbavit svého starého já, jiný ho zase hledá. Lidé jdou aby si odpočinuli, nebo unavili. Co člověk, to story. A já mám tak na konci dne, když všichni zalézají do hostelů, jasno. Každý máme své Camino. To moje je typicky poutnické, bez jediné koruny. Začalo chudě, skončí chudě.
Jediný problém je, že mi nikdo sám od sebe najíst nedá. Musím tak sebrat veškerou kuráž a jít se zeptat.
„Cože? Ty by si chtěl najíst? Zadarmo? Hahaha,“ směje se muž arabského původu, pokuřující si pod přeškrtnutou cigaretou. Vedle stojící gambler si ho nevšímá a dál háže do automatu své peníze. Mě to stačí, doprošovat se nepotřebuji, otáčím se a chystám se odejít.
„Počkej, chico (= chlapče), nebojíš se práce? Pokud ne, shoď batoh, tady máš klíče od pokoje. Než si dáš sprchu, já ti zatím připravím něco k jídlu. Červený víno piješ? Dneska jsi mým hostem, dej si co chceš, pij a jez jak hrdlo ráčí, ale zítra ráno mi tady v baru pomůžeš. Platí?“

„Señore,“ podávám rodilému Marokánci ruku, „právě jste uzavřel dohodu.“





Žádné komentáře:

Okomentovat