sobota 15. listopadu 2014

57. den - Valverde de la Virgen: 291 kilometrů do Santiaga


Jsou dny, kdy bych to nejraději zabalil a jel domů. Vsadím se, že mamince byla dneska zima a tak táta zatopil v krbu. Jaké by to bylo sedět v obýváku vyhřátém jak sauna, koukat na Simpsonovi a tláskat se večeří, kterou mi rodička podstrčila až pod nos. Pak bych si akorát poručil kafe, ani zvedat bych se nemusel, tak moc si mě rozmazlují. Z jakéhosi neznámého důvodu jsem místo v Čechách ve Španělsku. V horách. V dešti, promočený skrz na skrz.
Když se vydám po téhle cestě, měl bych dorazit do Astorgy. Jenže to klidně může být i tahle cesta. Zůstat na noc mimo osídlenou oblast nebyl dobrý nápad.
Jako poustevník si nežiji vůbec špatně. Na jídlo se chodím ptát třikrát denně. Ani jednou jsem nebyl odmítnut, pokaždé mi s úsměvem přichystali úplnou hostinu. A to i přes to, že nikdy nezapomenu dodat, že chci opravdu jen něco malého. Zajímalo by mne, co by na moje žebrání řekli rodiče. Tady mě ale nikdo za žebráka nepovažuje, jídlem si vykupují službu doručené modlitby.
Za dob Ben Hura a Briana po zemi chodil ještě jeden velikán. Byl jím Ježíš. A protože víc hlav víc ví, vzal k sobě do party dalších dvanáct kápů. Ještě před tím než Džej Keje pověsili na kříž, přikázal apoštolům vydat se do světa hlásat to krásné učení. Jakub, který měl ke Kristovi hodně blízko, šel do Španělska. Došel až do míst kde teď mrznu já, a ještě dál. Když se o deset let později vrátil zpátky domů, nepřivítali ho moc pěkně. Na uvítanou mu uřízli hlavu. Kamarádi a známí ale jeho tělo převezli lodí zpátky do Španělska, do města které je nyní známé pod názvem Sant Iago (= Svatý Jakub) – Santiago.
Příhoda jenž se stala téměř před dvěma tisíci lety je sice zajímavá, nevím proč by mě ale měla donutit plahočit se tak daleko. V situacích jako je tato mám dvě možnosti. Za a) zůstat do svítání, pod nějakým stromem si postavit stan a celý mokrý se zavrtat do mokrého spacáku. Doufat že do rána při teplotě kolem nuly stupňů Celsia neumrznu. Za b) vydat se do nejbližší vesnice která je cirka deset kilometrů odsud. Jsem v horách a cesty se změnily v řeky, takže riskovat že někde zapadnu a najdou mě za pár let jako mumii. Slunce už dávno zapadlo a měsíc mi dnes moc neposvítí, pod mračny není vidět jediný jeho paprsek.
Nakonec rozhodla mince. Padla panna, tedy varianta a). Už nevím jestli jsem si postavil přístřešek uprostřed potoka nebo jsem byl tak promoklý, pravdou je že by se na mě nenašla suchá nitka. Ráno najít bankomat a hurá poslat zprávu, aby doma přichystali uzenáče, protože na snídani budu doma.
Jenže pak si vzpomenu na ty zprávy obsahující všechny ty modlitby, které s sebou nesu. Každá tíží víc než cihla. A je jedno že já na tyhle věci moc nevěřím a nikdo z těch co mi doručenku do Santiaga dal by se stejně nikdy nedozvěděl že tam nedošla. Jenže bych to věděl já. Musel bych s tím žít až do konce života, s tím, že někde ve Španělsku je dívka která se diví nad nemocnou maminkou, proč jí Bůh nepomohl. Dává si za vinnu, že měla svou modlitbu napsat raději v angličtině, než ve španělštině, tak by jí všemocný Pán snáz porozuměl. Důvod, že ten v nějž věřila, jehož nakrmila a povzbudila, její zprávu vůbec nedoručil, by jí ani nenapadl.

Camino (= cesta) mě zkouší co vydržím. A já vydržím. Musím. Ne kvůli sobě, kvůli poselství co s sebou v batohu vláčím (snad kněží přijmou i ty rozmočené).

Žádné komentáře:

Okomentovat