sobota 29. listopadu 2014

63. den - Trabadelo: 168 kilometrů do Santiaga


Do Galicie se dostávám o dva dny později než bylo původně v plánu. Poslední dobou jdu velmi pomalu, zastavuji téměř na každém kilometru. Mohl bych své šnečí tempo svést na neustálý déšť, který je místy tak hustý, že člověk nevidí ani na metr. Nemá cenu se vůbec sušit, nezáleží kolik nepromokavých vrstev na sobě máte, stejně jste během chvilky na turch promočení. Pak je tu ta mlha, v horách trošičku nebezpečná věc. Ne že bych nějak sledoval cestu, jak už jsem řekl, přes déšť jí není vidět, ale i kdyby se mi podařilo nějakým zázrakem něco přes ty kapky zahlédnout, ta zatracená mlha by to stejnak zakryla. Jo, a zima. Strašná kosa. Možná je to tou teplotou, možná tím že pojem jako suché boty si už snad ani nedokáži představit. Prostě je tu několik aspektů, které jaksi cestu ztěžují.
V nohách mám už pár set mil (o tisícovce asi mluvit ještě nemohu, i když k tisícímu kilometru jenž mé podrážky zbrázdily od dob opuštění Prahy není daleko), takže i nějaká ta únava se dá použít jako omluva pro tejkink it ízy. Pravda je však úplně jiná.
Když jsem začínal své Camino (= cestu), bylo vše bráno jen jako taková zábava, možná výzva, taky jsem nevěděl kam jít jinam. Jenže člověk si na vše kolem tak zvykne a najednou nechce, aby to skončilo. Nikdy. Nikdy nikdy. Nejraději bych do Santiaga kráčel celý život, a i když určitě existuje pár pelegrinos (= poutníků), kteří takto cestují, já se k nim přidávat nebudu. Můj osud se mnou má větší plány, aspoň tedy doufám že mne nenechá na holičkách. Jenže o tom teď přemýšlet nechci. Chci být na cestě. A každý další ušlí kilometr znamená další přiblížení se cíle, další přiblížení se doby kdy vše skončí.
Moje noční můra je, že stojím v Santiagu a přemýšlím co dál. Jet domů? Maminka by asi skákala radostí až do stropu, jenže já vím že na návrat je ještě brzy. Jenže co pak? Najednou jako by život přestával mít smysl. A jak tak zjišťuji, nejsem sám. Pocity ostatních jsou dost podobné.
Navíc od té doby, co byly překročeny hranice do Galicie, kameny značící vzdálenost jsou umístěny co každých pět set metrů. Jdete a každá další značka je jako ručička na hodinkách, jenž odměřuje váš čas. Tik ťak, tik ťak. Takže raději zastavím. Raději vše oddálím. Raději zůstanu na cestě co nejdéle, abych vůbec nemusel dumat nad tím, co dál. Protože popravdě vůbec netuším, co dál.
Camino dokáže být velmi štědré a poskytne vše, co potřebujete. Svobodu, samotu ale i společnost. Dostatek času na filozofování ve vlastní hlavě ale i dostatek času na sdílení pocitů. Když jsem na začátku zaslechl že Camino de Santiago je cesta o poznání sebe sama, říkal jsem si jaké to spirituální blbosti tu musím poslouchat. Dnes vím, že ti lidé mluvili pravdu. Někde tam uvnitř jsem našel někoho, koho tak často nepotkávám, koho utlačuji hluboko pod povrchem. A ten někdo jsem byl já...

P. S.

Možná bych měl přestat brát drogy, pak se vždycky tak rozbásním...




Žádné komentáře:

Okomentovat