středa 17. prosince 2014

85. den - Pojďme si promluvit o literatuře


Včera mě má cesta stopem z Lisabonu zavedla do padesát kilometrů vzdáleného Setúbalu. Není to moc, ale když si vezmu v kolik jsem vyrážel, můžu to nakonec brát jako úspěch. A co víc, krásná klidná pláž kde si rozkládám svůj stan a nerušeně spím až do oběda. V noci je sice už trochu zima, ale ne tak docela – to je jen mé tělo rozmazlené tím věčným sluncem – stačí jen vzpomenout jaká kláda je teď nejspíš v Čechách. Nejlepší část na kempování někde daleko od lidí je ta, že ráno (víc v poledne) můžu zůstat v posteli (ve spacáku) jak dlouho chci. Není kam spěchat a já tak v klidu vytahuji jednu z knížek a pouštím se do čtení. Dan Brown (autor románu Šifra mistra Leonarda) a jeho Andělé a démoni je klasická populární literatura, u které člověk nemusí ani moc přemýšlet. Prostě jen jedu stránku za stránkou a užívám si tu pohodu. Jenže právě díky této knize se dnes pohnu opět pouze o padesát kilometrů jižněji, do městečka Alcáter do Sal.
Prvního stopa chytám opět poměrně pozdě. Párek vědců se se mnou začíná bavit o literatuře. Davidův nejoblíbenější spisovatel je Kundera a jeho knížku Nesnesitelná lehkost bytí četl hned několikrát. Trochu ho musím opravit, že tento velikán se již dávno nepovažuje za Čecha, zanevřel na svoji zemi a stal se Francouzem. Davidova přítelkyně Elza má zase ráda Kafku, tak moc, že se kvůli němu vypravila do Prahy podívat se do jeho muzea. Já se trochu stydím, protože neznám ani jednoho portugalského pisálka. Hned je mi diktován seznam co si prostě musím prolistovat. Geniální básník Fernando Pessoa jenž psal pod různými pseudonymy a jenž sám sebe pod různými pseudonymy neustále kritizoval. José Saramago, jehož dílo o Kristovi nedokázalo Portugalsko překousnout a on tak emigroval do Španělska. Když pak dostal Nobelovu cenu za literaturu, Portugalci si nejspíš trhali vlasy.
Největší překvapení však přišlo ve chvíli, kdy mi David pověděl o jeho práci. Vědec v CERN. Ve Švýcarsku. Sakra, o tomhle přeci právě čtu: „Jo, to oni pak natáčeli i film tam u nás v CERN, tak jsem měl možnost osobně se potkat s Tomem Hanksem...“



Žádné komentáře:

Okomentovat