sobota 20. září 2014

4. den - Terezín



Na střední škole jsem u pedagogického sboru moc oblíben nebyl (rozuměj vůbec). Na školních akcích konzumoval více alkoholu, než celý dozor dohromady, dvojka z mravů byla vždy ta lepší varianta a mým největším prohřeškem, jenž žádný z učitelů nedokázal přenést přes srdce bylo, že jsem se zásadně nepřezouval. Asi i proto mi byl odepřen výlet do Terezína, báli se, že bych si s sebou nevzal bačkory. Mé místo bylo nabídnuto Mírovi, což se nakonec ukázalo jako ještě horší varianta, neboť odkojen americkou televizní produkcí, pro zvýšení emocí, při výkladu začal hrát dramaticky na piano. Míra nikdy předtím na piano nehrál.

Vydávám se tam proto při své pěší tůře nyní. S napětím jak na mne dýchne nedávná hrůzná historie, stojím před branou bývalé gestapácké věznice Terezín. Už mě tedy trochu zarazilo parkovné sto korun za osobák, ale jelikož se mě to netýkalo, štráduji si to dál k pokladně. Stánky s rychlím občerstvením a suvenýry raději ani nevnímám a žádám hned o vstupenku. Dvě stě deset korun.* Tak se otáčím, projdu kolem rekreantů hrajících golf a jdu raději do Litoměřic (protože v Litoměřicích z jablek navaří džem).
Nepatřím k mladým komunistům a jakž takž dnešní kapitalismus uznávám, i když s ním tedy taky moc nesouhlasím, ale své hlubší pochodové myšlenky si nechám na jindy. To co mě vytáčí je, že z pevnosti Terezín, která se tak neblaze zapsala do dějin, se stala pouhá turistická atrakce. Terezín sice nikdy jako koncentrační tábor nesloužil, jak se mnohdy chybně traduje, ale bylo zde židovské gheto a věznice pražského gestapa. A právě odsud se vypravovaly speciály směr Osvětim, Treblinka, Majdanek a další koncentrační tábory. Zapomenout chyby minulé, riskujeme tím, že se jich v budoucnu dopustíme znova. Toť pro dnešek vše.



*Ne nejsem až takový škrt. V Monaku jsem si vychutnával kávu několikrát dražší, v Paříži pozval slečnu na zákusek pro který byly dvě stovky k smíchu a jednou dal z rozmaru servírce, co se na mě celý večer culila, daleko větší tuzér.
Akorát teď mi chybí dvě koruny na další pivko...










Žádné komentáře:

Okomentovat